Motoare electrice produse în Germania

Vrei calitate !

1. Notiuni generale

 

Tensiunea   [Volt - V]

Curentul   [Amper - A]

Puterea electrica activa [Watt - W]

Frecventa [Herz - Hz]

 

Motorul electric este un dispozitiv electromecanic ce transformă energia electrică în energie mecanică.

 

Masiniile electrice asincrone (motoare electrice), denumite si masini electrice de inductie se clasifica din punct de vedere al fenomenelor electromagnetice in urmatoarele: inductor si indus. Functionarea masinilor electrice se bazeaza pe interactiunea dintre fluxul magnetic de excitatie produs de inductor si curentul electric din indus. Din punct de vedere cinematic partea fixa este statorul iar partea mobila este rotorul.

 

Tensiunea electrică între două puncte ale unui circuit electric este diferența de potențial între cele două puncte și este proporțională cu energia necesară deplasării de la un punct la celălalt a unei sarcini electrice. Tensiunea electrica reprezintă mărimea fizică scalară egală cu raportul dintre lucrul total efectuat de câmpul electric pentru a transporta sarcina electrică pe întregul circuit și mărimea sarcinii electrice.

 

Curеntul electric reprezintă deplasarea dirijată a sarcinilor electrice. Există două mărimi fizice care caracterizează un curent electric:

 

- intensitatea curentului electric, numită adesea simplu tot curent electric, care caracterizează global curentul, referindu-se la cantitatea de sarcină electrică ce străbate secțiunea considerată în unitatea de timp. Se măsoară în amperi.

- densitatea de curent este o mărime vectorială asociată fiecărui punct, intensitatea curentului regăsindu-se ca integrală pe întreaga secțiune a conductorului din densitatea de curent. Se măsoară în amperi pe metru pătrat.

 

Puterea electrica activa. Prin definitie puterea electrica are valoarea instantanee P =U*I*cosø, unde U reprezinta valoarea instantanee a tensiunii de alimentare a circuitului, cu faza initiala nula (j = 0), I este valoarea instantanee a curentului din circuit avand defazajul j fata de U, iar cosø este factorul de putere. Pentru circuitele trifazate puterea activa are urmatoare valoare: P=√3*U*I*cosø.

 

Frecvența este măsura numărului de repetări ale unui fenomen periodic în unitatea de timp. În Sistemul Internațional unitatea pentru frecvență este numită hertz și este simbolizată prin Hz. Curentul electric alternativ are în România frecvența standardizată de 50 Hz, ceea ce înseamnă că într-o secundă polaritatea tensiunii trece de la plus la minus și înapoi de 50 de ori.

 

 

2. Motorul electric

 

     Maşina de inducţie trifazată (sau maşina asincronă trifazată) este cea mai folosită în acţionările electrice de puteri medii şi mari, în regim de motor. Din punct de vedere constructiv maşina de inducţie este formată din:

- Stator, având rolul inductorului, realizat din tole în care sunt ştanţate crestăturile în interiorul cărora este introdus bobinajul trifazat;

- Rotor, cu rol de indus, fiind realizat tot din tole ştanţate, în crestăturile acestora putându-se regăsi bare de aluminiu/otel (maşină de inducţie cu rotor în colivie) sau un bobinaj trifazat ale cărui capete sunt conectate prin interiorul axului la 3 inele colectoare (maşină de inducţie cu rotor bobinat).

 

     Turaţia câmpului magnetic învârtitor este dată de frecvenţa de alimentare şi numărul de perechi de poli ce se formează în stator:

                                           n1=60*f/p, f-frecventa de alimentare; p=numarul de perechi de poli

 

     O mărime specifică acestui tip de maşină electrică este alunecarea, notată cu „s”, fiind dată de diferenţa între turaţia motorului şi turaţia câmpului magnetic învârtitor statoric: s= (n1-n)/n1, n1 - turatia de sincronism; n-turatia rotorului

 

     Modificarea turaţiei se poate face prin modificarea frecvenţei tensiunii de alimentare, a numărului de perechi de poli sau prin modificarea alunecării. Modificarea sensului de rotaţie al rotorului se face prin schimbarea succesiunii fazelor (prin schimbarea a două faze ale tensiunii de alimentare între ele).

 

     Regimul de mers în gol

Reprezintă funcţionarea motorului de inducţie când la axul său nu este conectată o sarcină. În această situaţie turaţia rotorului se apropie de cea de sincronism, alunecarea având valori apropiate de 0. La pornirea motorului de inducţie prin conectare directă la reţea acesta va absorbi un curent mărit (de până la 6-10 ori mai mare decât cel nominal), pentru o perioadă scurtă de timp (până la atingerea turaţiei nominale). După stabilizarea turaţiei valoarea curentului absorbit de la reţea la funcţionarea în gol va acoperi pierderile în bobinaj şi în fier plus cele mecanice (în lagăre, prin ventilaţie).

 

    Regimul de scurtcircuit

Reprezintă funcţionarea motorului când rotorul este blocat mecanic. În acest caz valoarea alunecării este 1.

 

3. Clasificari generale

 

3.1 Grad de protecţie asigurat prin carcase (Cod IP)

Prima cifra caracteristica dupa IP reprezinta gradul de protectie impotriva corpurilor solide straine.

Prima cifra caracteristica

 

0

1

2

3

4

5

6

Descriere

 

Neprotejat

Protejat impotriva corpurilor solide straine cu diametrul mai mare sau egal cu 50 mm

Protejat impotriva corpurilor solide straine cu diametrul mai mare sau egal cu 12.5 mm

Protejat impotriva corpurilor solide straine cu diametrul mai mare sau egal cu 2.5 mm

Protejat impotriva corpurilor solide straine cu diametrul mai mare sau egal cu 1 mm

Protejat impotriva prafului

Etans la praf

A doua cifra caracteristica dupa IP reprezinta gradul de protectie impotriva patrunderii apei.

A doua cifra caracteristica

 

0

1

2

3

4

5

6

7

Descriere

 

Neprotejat

Protejat impotriva caderilor verticale ale stropilor de apa

Protejat impotriva caderilor verticale ale stropilor de apa cand carcasa este inclinata la maxim 15°

Protejat impotriva apei pulverizate

Protejat impotriva apei improscate

Protejat impotriva jeturilor de apa

Protejat impotriva jeturilor puternice de apa

Protejat impotriva efectelor unei scufundari temporare in apa

3.2 Standardul pentru clasele de eficienta ale motoarelor (codul IE-)

IE1 = eficienta standard

IE2 = de inalta eficienta

IE3 = eficienta premium

 

3.3 Clasa de izolatie

Clasa de izolaţie conform STAS 6247-60 este o categorie folosită pentru caracterizarea materialelor izolante care suportă aceeaşi temperatură admisibilă.

 

 Y - temperatura admisibilă 90°C (bumbac, mătase, hârtie - neimpregnate);

 

A - 105°C (bumbac, celofibră, mătase - impregnate);

 

E - 120°C (pelicule organice sintetice);

 

B - 130°C (materiale pe bază de mică, fibră de sticlă, azbest - cu lianţi organici şi compounduri de impregnare);

 

F - 155°C (aceleaşi materiale ca la B, dar de calitate superioară);

 

 

 

COPYRIGHT © 2019                                              TECHWERK SRL,  CUI RO37893290,  J32/1022/04.07.2017,  Cristian, Strada XIX, Nr. 29, Jud. Sibiu

Toate drepturile rezervate                                                                                        Telefon: 0733299586